23 aprill 2010

"Roos ja lumekristall" Indrek Hargla

Deisist oli armas seda soovitada! Kui ma muidugi tuvastasin, et tegemist peaks olema ulmekirjandusega, siis oli küll mõte raamat kiiremas korras käest ära panna, aga... Mina ei teagi, kas see nüüd ikka päris ulme oli või mitte. Mulle tundus pigem maagilise realismi või muu sellisena, aga tont seda teab. Mis seal pattu salata, ma kavatsesin algselt ainult kogumiku nimiloo lugeda, tegelikult võtsin siiski rohkem ette. Aga oli ka neid, mida ma ei olnud suuteline lugema:)
Aga nimiloost siis, mille ma võtsin ennekõike lugemaks tuttavamatest paikadest ja asjadest. Kuigi ega puhta ilukirjanduse puhul on alati oht, et ega sealt suurt ei leia. Aga peab tunnistama, et Hargla võtab geograafilised paigad keskmisest tõsisemalt ette:) Sama täheldasin ka "Dom Ramoni" ja "Emajõe ääres" puhul. Mul tekkis koguni hasartne huvi, kas ta on ise ka kõigis neis kohtades käinud või lihtsalt tõsisemalt elltööd teinud. Mina vastust ei tea.
"Roosis ja lumekristallis" alustab arvutiajakirjanik Mette sõitu Flensburgist Kopenhaagenisse ja kusagil Middelfarti kandis ütleb auto arvutisüsteem üles. Sinnamaani on lugu väga reaalne ja lihtne. Muinasjutulisemaks läheb teema Kaj-nimelise noormehe mängu tulemisega, sealt edasi laseb Hargla siis kogu müstikal torust tulla. Tulevad märksõnad külm, igavik, Gerda roll, päästmine jms. Enne selle lühiromaani lugemist oleks muidugi paslik visata pilk peale ka H.C. Anderseni "Lumekuningannale", aga saab ka ilma. Igatahes poogitakse Andersenile külge kõik üleloomulikud võimed ja tehakse temast veelgi suurem mees kui ta seda seni olnud on. Tollased tõed muundatakse tänapäevasesse vormi - mis saaks veel sobilikum olla kui it-valdkond - ja lõppkokkuvõttes tekib siis üks terviklik lugu, mis otseselt lähtub "Lumekuningannast". Kohati läheb küll see eri ajastute kokkusulatamine veidike ebaloogiliseks, aga suurt kahju sellest ometigi ei sünni.
Üldse on jutud kogumikus seinast seina, erinevad ajad, paigad ja temaatika. Mulle näib, et see võib päris huvitav kirjutamiskogemus olla. Tõsised hüpped ühest äärmusest teise.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar