27 aprill 2011

Catch me if you can!

Täna Terevisioonis mure - perearstile on raske löögile pääseda. Olgu öeldud, et probleeme on ikka märksa enam, kuid eelpool nimetet asi siis vaid üks paljudest. Mis muidugi kohe minu kõrvu kriipima hakkas.
Et raha on eraldatud sedavõrd vähe, et saatekülalise väitel saaks tema Tallinnas palgata nädalas 3 tunniks inimese (2 eurot/h) kõnedele vastama. Kui ma nüüd õigesti mäletan. Praegu on siis süsteem nähtavasti üle Eesti selline, et ma pean x kellaajal (no ikka mingil tööajal) helistades pääsema perearsti (või ka pereõe?) otseliinile. Olgem ausad, mina olen seni pääsenud ka, mõnikord on liin kinni, teinekord kutsub pikalt enne, kui vastatakse, aga üldiselt kõik toimib.
Aga igalpool päris nii libedalt vist mitte. Saates olnud perearstil siis keegi alles üks päev pahandas, et kulus tund aega kontakti saamiseks.
Aga mul tekib küsimus, et miks peakski 8 h päevas perearst telefonitsi kättesaadav olema??? See on seesama asi, mis mul juuksed (liigituvad muide pikema alla) püsti ajab poodide osas - miks peavad need olema 7 päevas nädalas ja vähemalt 12h avatud. Okei, kaldusin kõrvale nüüd teemast.
Aga miks ei võikski olla perearstile helistamine teisiti korraldatud? Et ongi mingi eraldi aeg selleks ettenähtud. Ja see ongi aeg, mil arst (või õde, sest ma ei saanudki probleemipüstitusest aru, kas pereõe tabamine on samuti keeruliseks muutunud) vastabki kõnedele, tal ei ole sel ajal ühtegi patsienti kabinetis, ta saab rääkida nimesid ja diagnoose kasutades ja ei pea keegi kolmas närviliselt ootama ning pealt kuulama, millest jutt. Kui see aeg on läbi, siis ONGI läbi. Ja kõik. Lõppeks on meil olemas alternatiivsed abiliinid, mingi perearsti nõuandetelefon, haigekassaga seotud asju võib sama edukalt nende abitelefonilt küsida jne. Paljud saavad head abi internetist, eakamad kodanikud võivad käia mingites kohviklubides suhtlemas. Jaa, ma tean, et nüüd kõik mõtlevad, et ma vihkan vanureid ja et ma olen äkki lihtsalt liiga terve inimene ja ei mõista, kui teistel on tungiv vajadus perearsti kättesaamiseks, aga no kuulge, sõbrad! Istuge seal kabinetiukse taga või kuulake vastuvõtul olles, mis telefonikõnedele nad vastama peavad! Muidugi on palju asjalikke ja õigeid asju, aga nii mõnigi kord on tegemist teemadega, mille võiks ka perearstile ketramata lahendada. Lihtsalt see sissejuurdunud harjumus, et perearst olgu minu jaoks iga kell olemas ja kuulaku kõik mu pajatused ära.
Või näiteks igasuguste analüüside vastuste osas helistamine...Ma olen aru saanud, et on juba olemas arste/med.asutusi, kus see ei toimu kogu vastuvõtuaja jooksul, vaid on asi organiseeritud. Ausalt öeldes ei tea, kas ka perearstidel see nii käib. Minu omal küll mitte - taas võin ma suvalisel momendil toru haarata ja nõuda audientsile, küll traate pidi ent siiski.
Sellega seoses peab mainima, et Taanis toimub see elukorraldus perearstikeskustes ka mingil sarnasel viisil. Et ei ole, et ma oma suva järgi võin helistada nii kell 8 hommikul kui ka 16 pärastlõunal ja eeldada, et arst saabki kohe minuga, ja ainult minuga tegelema hakata. Ma muidugi mäletan, MILLISEKS see üks ainumas tunnike kujunes, aga siiski - sellisel juhul jääb võimlemise ja pingutamise vaev patsiendile. Meie antud hetkel toimuval juhul aga hoopis sellele vaesele arstile, kes peab võimlema kõrval istuva patsiendi ja lakkamatult heliseva telefoni vahet.
Samamoodi ei sureks me ju tegelikult ära, kui enamus kauplusi oleks pühapäeval suletud, või mis? Võiks muidugi väita, et kui ma oma perearsti lähima 10 min jooksul kätte ei saa, siis ma võin jah, ää kooleda, aga samas on ka selle jaoks ju oma tel.number olemas.
Jumal tänatud, et retseptide jaoks ei pea enam arsti ukse taga taidlema, mina olen endiselt kahe käega digiretseptide pooldaja (kuigi ma olen see vanamoodne inimene, eks ole:D) Ma lihtsalt ei mõista, miks on veres see igasugustele muutustele koheselt vastu sõdimine...

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar