17 oktoober 2012

Raamatukollidest

Mäemamma on ringlema pistnud ühe huvitava meemi.
 
1. Lapsepölve lemmikraamat
 
Kogu lapsepõlve peale ei oskaks küll ühte ja ainsat valida... Erinevatel aegadel on lemmikud erinevad olnud, ent esimesena meenuvad (ja korduvalt said ka läbi loetud):








2. Mida sa hetkel loed?
 
Kõrvalepõikena sootuks vanemaid asju:



Tõsi, aastatetaguseid häid raamatuid on üha keerulisem üles leida. Uut tuleb katkematu voona peale, lisaks jäävad kõrvu kumisema ja silme ette virvendama ikka äsja ilmunud ja palju reklaamitud teosed. Mõnikord igatsen mingeid "müstilisi nimekirju", ma ei tea, kasvõi mingite ülikoolikursuste kümne-kahekümne aasta taguseid tollase kaasaegse kirjanduse soovitusnimestikke. Muidu võib ekslema jäädagi.
 
Kõiksugused blogid on küll äärmiselt head kohad lugemisideede hankimiseks, ent olgem ausad, enamus seal leiduvast on ikkagi uuem kirjandus.
 
3. Halb lugemisharjumus

Lugemisnäljast tingituna liiga rutakas lugemine, tahaks aeglasemalt ja rahulikumalt läbi raamatute kulgeda, aga nii palju head on veel ees ootamas, et paratamatult tekib mingi kiirustamise moment juurde.

4. Kõige vähem meeldinud raamat sel aastal

Ühekorraga nii hea kui ka halb ja palju segaseid tundeid tekitav oli allolev raamat. Kuidagi ei saanud lugemine nagu hoogu sisse ja sada muud häda veel :):


 

5. Selle aasta lemmikraamat
 
Keegi tõesti usub, et ma oskan siia ühe ja ainsa välja tuua? Naerukoht.
Ja isegi, kui ma toon siinkohal mitu, siis on see ikkagi naerukoht, sest homme oleks mu valik juba hoopis teine, aga las ta´nd olla siis.
Paneme ikka mitu ja et asi veidigi ausam tunduks, siis liigitame.
Elulugudest/memuaaridest vast lemmikuks H. Mänd "Kassikäpp"
Noorteromaanidest (kuigi ma ei ole kindel, kas see puhtalt noorteka alla liigitubki) P. Hoeg "Elevanditaltsutajate lapsed".
Reisikirjadest A. Past "Printsi poole teel: minu unistus Monacost".
Ilukirjandusest, täpsemalt omamaistest A. Ivanov "Peotäis põrmu" ja välismaistest M. Albom "Viis inimest, keda kohtad taevas".

6. Kas sa suudad rongis / bussis lugeda?
 
Ei suuda, ei hakka proovimagi enam. Jään merehaigeks ning lisaks läheks lugemise jaoks raisku ka ülejäänud päev.
 
7. Lemmikkoht lugemiseks
 
Viimane hitt selles vallas on muidugi kiiktool! Ja ennetades teie täiendavaid-täpsustavaid küsimusi, siis jah, ise samal ajal ka kiikudes - pole probleemi. Olgu vahemärkusena öeldud, et sama teema on ka sülearvutiga.
Aga muidugi on hea lugeda ka kõigil diivanitel ja vooditel, sõltuvalt valgusest, tujust ja juma teab, millest veel.
Kohtadega, mis väljaspool kodu, tuleb lisaboonusena veel ära märkida hilisemate mälestuste ja seoste tekkimine. Vaieldamatult jäävad need kohad mulle alatiseks mõnda konkreetset raamatut meenutama.

8. Kuidas suhtud raamatute väljalaenutamisse?

No oleneb.
Üldiselt ei armasta laenutada välja ja samamoodi ei mäleta viimase 20 aasta jooksul ka ise, et oleks kelleltki laenanud. Mind häiriks kogu lugemise aja, et äkki ma olen liiga kauaks enda kätte jätnud. Või et äkki lõhkeb pauguga radiaator ja raamat saab rikutud. Või siis...mida iganes:) Välja laenamise korral muidugi jääksid need mured muretsemata, ent siis kipub juhtuma see, mis ikka juhtub. Seepärast on kindlam käest kätte laenamist mitte harrastada.


9. Kas sa kirjutad / sirgeldad mönikord raamatutesse?

Ma hirmsasti tahaks, kuid pean tunnistama, et ei suuda. Kirjutada ei taha ma mitte parandamaks vigu (nagu kellelgi kunagi vist kireks oli...), vaid just enesele ilusate mõtete ja huvitavate faktide talletamiseks. Lisaks omapoolsete tekkinud mõtteubinate üles märkimiseks.
Aga jah, nagu öeldud, teoorias on see vaid nii. Reaalsus on aga selline, et annan sõrmedele valu ja kirjutan (peangi silmas kirjutamist!) seesugused kohad üles.

10. Mis keeles armastad raamatuid lugeda?

Ikka oma emakeeles. Nii mõneski võõrkeeles kannatab lugeda, aga naudingut sellest ei saa. Selleks peaks keelt peaaegu perfektselt valdama.

11. Mis paneb sind raamatut armastama?

Kõige enam ikka keel. Vaadakem tõele näkku, mis actionit või üle mõistuse erutavat näiteks Õnnepalu raamatutes ikka juhtub?! Aga just see, kuidas ta on kõigest sellest/peaaegu mitte millestki kirjutanud, ongi väärtus omaette.
Mõnikord muidugi võib oluline olla ka raamatu ülesehitus või siis sealne tegevus. Reisikirju me enamasti ju loemegi just nimelt konkreetse riigi või linna pärast. 

12. Oled sa kunagi self-help raamatuid lugenud?

Oleneb selle mõiste täpsest defineerimisest, aga mõne vast ikka.

13. Selle aasta kõige inspireerivam raamat

Inspireerida võib muidugi mitut moodi. Mõni ajendab oma mõttekäikudega edasi mõtlema. Teine ajendab kuhugi reisima või midagi järele proovima. Kolmas (ja need meeldivad mulle muide enim!) ajendab kirjutama.

14. Lemmik lugemis snack
 
Jummel, õunte söömine on nii vaevarikas ja lärmakas, et kuidas te, kulla blogijad, sedasi rahulikult lugeda üldse saate:D?
Ma küll söön mõnikord lugemise kõrvale (või siis vastupidi), ent midagi konkreetset ei oska küll välja tuua. Küllap see midagi soolast ja maitsvat on...

15. Kui sa oskaksid, siis millises muus võõrkeeles tahaksid lugeda.

 Igasugustes keeltes võiks ju osata lugeda, aga nojah... Ja alati on kena mõelda, et võõrkeelset kirjandust meieni tuues saab mõni tõlkija nii mõnelegi raamatule lisaväärtust juurde anda.

Aga kui ikka mingi vastus minult välja pinnida, siis prantslased üllatavad viimasel ajal pidevalt, nii et prantsuse keeles tahaks küll lugeda.


16. Kas sa luuletusi loed?
 
Viimastel aegadel aina vähem. Kuidagi ultramoodsaks on tänapäevane luule kätte ära läinud ja sellisel kujul ei kõneta see mind. Paraku. Ma olen ikka selline Juhan Liivi ja Betti Alveri jt austaja.

17. Lemmik raamatukangelane

Raamatutegelasi kangelaste ja iidolitena võisin võtta viimati lapsena, hetkel küll niimoodi teemale läheneda ei oska. Küllap siis ei olegi:)

18. Raamat, mida lõpuni ei suutnud lugeda

Eelpool mainitud "Intimus" oli selline. Ja samuti siit blogist juba läbi käinud K. Oja "Muusa" või M. Kahro "Päikseta paradiis". Aga nagu ka seal olen öelnud, sõltub palju seltskonnast, kuhu need raamatud parajasti on sattunud. Või siis ka enda meeleolust ja soovidest. Seega see pooleli jätmine ei näita suurt midagi mu meelest.

Aga üldiselt jätan üpris harva raamatu pooleli, sest enamasti olen eeltöö piisavalt hästi teinud ja tean, mille kätte võtan. Seepärast mulle endale väga meeldib (isegi rohkem kui mingid lühikesed kokkuvõtted või tutvustused), kui saab eelnevalt lugeda katkendeid. Kahjuks ei harrasta paljud kirjastused katkendite veebi riputamist, samuti ei hakka paljud raamatutest blogijad katkendeid ümber trükkima...kurb.

19. Kas pigem ostad või laenutad?

Pigem laenutan, raudselt! Ma olen raamatukogu-usku inimene, eks ole. See selleks. Lisaks olgem ausad, enamikku neist ei loe ma kunagi teist korda. Ja samas, mida ma tunnen, et vajan veel, selle ostan (enamasti just nimelt selles järjekorras - esmalt raamatukogust ja seejärel poodi).

Nagu ma näen, on levinud põhjenduseks kirg valge ja puhta ja trükilõhnalise raamatu vastu:) No mul on see kirg ka olemas kusjuures, kuid see kehtibki pelgalt nuusutamise ja vaatamise ja raamatu kui iluasjaks olemise kohta. Lugemise osas ma suisa jumaldan "sisse töötatud" raamatuid. Mulle meeldib, kui raamatut on hea ja mugav käes hoida, kui lehed ei ole kanged, lugeda on mõnusam koltunud ja kollakatelt lehtedelt, mitte kiiskavvalgetelt.
Nii et selles osas olen ma alailma lõhkise küna ees. Mõned uuemad raamatud, mida eriti kaua juba oodatud ja mille ma siis kenakese Urramis passimise peale kätte saan... ongi just nimelt kõike seda, mida ma ei tahaks, et need raamatud on. Neid on võimatu mõnuga lugeda!
Raamatukogu-vastased inimesed toovad sageli põhjenduseks, et sealsed raamatud oleksid just nagu "panni alt läbi käinud". Ma ei kahtle, et ka selliseid eksemplare võib leiduda, kuid endale ei ole seni veel "õnnestunud" mõne sellise otsa sattuda. Äkki on see raamatu mitte-hoidmise kultuuri viljelev seltskond mingi teistsuguse žanri lugeja kui mina?

20. Raamat, mis sind nutma ajas
 
Sellist ei ole küll ette tulnud. Veel.

Raamatu emotsionaalset poolt minu jaoks näitab pigem see, kuivõrd see mind hiljem saatma jääb. Kas ma mõtlen sellele ka pärast lugemist (või haaran järgmise raamatu juba veerandtunni pärast).
Kas see heas või halvas mõttes painab mind, meenub mulle kuhugi kõndides, enne uinumist jne.
Kas see inspireerib ja kannustab mind (midagi tegema, midagi muutma, midagi ümber hindama).
Need asjad on minu jaoks lakmuspaberiks.

5 kommentaari:

  1. lugedes ei saa ometigi õgida.

    VastaKustuta
  2. Aga mis teha, kui nälg näpistab ja raamat on põnev:)

    VastaKustuta
  3. a) valmistada kiiremas korras järjehoidja (lehtede murdmine on kole)
    b) asetada see järjehoidja lugemisel poolelijäävale kohale
    c) riietuda ja minna toidupoodi
    d) osta kartulikrõpse
    e) naasta lugemiskohta
    f) süüa õndsas rahus
    g) pühkida/pesta käed puhtaks
    h) jätkata põneva raamatu lugemist

    VastaKustuta
  4. Aahh, ma olin selle Kullimaja Marta täiesti ära unustanud, aga oli küll omal ajal üks minugi poolt kapsaks loetud raamat see.

    VastaKustuta