05 detsember 2012

"Moemaja" M. Berg


Ma pean tunnistama, et "Moemaja" meeldis mulle vägagi! Ma kahtlesin kaua, kas seda üldse loen, sest viimane sellest sarjast kätte juhtunud raamat oli kuidagi... no lahja, ja siis ma nagu pelgasin järgmiseid üllitisi.

Aga "Moemaja" mõjus äärmiselt ilukirjanduslikult (kuigi olid ka mõned argisemad ja realistlikumad vahepalad), võisin korduvalt unustada, et loen raamatut ühest kindlast asutusest, kindlast ajakirjast, kindlast perioodist. Tõsi, mõni lugeja võiks hammast teritada selle üle, et peategelane Betti Parklai muutus ehk domineerivaks, ent mulle see kuidagi sobis. Loetu põhjal huvitaks mindki enam just B.P. ja Vana Morgenstern kui Tallina moemaja telgitagused :) Ja kui ma esimestel lehekümnetel mõtlesin, et miks see peategelane küll nii neetult upsakas ja kõrk peab olema, eriti aga, et kas ta ka tegelikus elus selline on, siis mingil hetkel ma tajusin, et on milline ta on, selles raamatus ta võibki seesugune olla. Ei, ta suisa peab selline olema, sest jumala pärast, ta on ju Naine! Kui veel Naine on moel või teisel ka taolises ajakirjas sees, otsapidi moemaailmaski seetõttu (jah, see ajakiri levis kaugemalgi kui ENSV-s), siis olgu aga pealegi veidi nipsakas ja endast paremal arvamusel. Enam see mind ei häirinudki.

"Moemaja" oli selline omamoodi hõrk, parajalt vaimukas (esimese hooga meenuvad Eesti metsades elavad pesukarud), kuigi neid lugusid, mille puänt muige suule tõi, oli kahtlemata märksa rohkem. "Moemaja" oli otseloomulikult tragikoomiline (nagu tolle ajastuga ikka aeg-ajalt juhtus). Tsensuur, leivaga pea pesemine ja selle soovituse järelkaja, sajajalgsed lapsmannekeenid, Silueti kirjanurk jne, jne.

Samas oli "Moemajas" omamoodi väljapeetust ja head stiili. Mitte glamuuri ja kõrgelennulisuse mõttes, aga midagi neis vahejuhtumistes, mõningates tegelastes, nende vaates maailmale ja iseendale.
Harivat, seda oli ka kohe kindlasti! Aeg viib meelest nii mõndagi, ja minu puhul ei saa muidugi paljusid asju meeles ollagi, seega seda enam! Kuigi see oli tõenäoliselt ühepoolne pilguheit nendesse aegadesse, oli see siiski lugejale üks võimalus tagasi vaadata, ja miks ka mitte?

Nii et mulle meeldis vägagi.

2 kommentaari:

  1. Milline oli see raamat samast sarjast, mida sa pigem lahjaks pead? Küsin, sest olen ise selle sarja raamatute fänn ja umbes pooled teosed sealt siiani läbi lugenud; seega tahaksin võrrelda, et kas mõni minule meeldinud teos oli just see, mis sulle vähem pakkus. :)

    VastaKustuta
  2. "Taevas ja Maa" oli see, mida silmas pidasin. Aega on juba möödas, ei mäleta enam nii täpselt, aga tekst oleks nagu hõredam olnud, pinnapealsem, lugesin nagu üht keskmisest pikemat artiklit. Samas muidugi uusi teadmisi ja huvitavaid fakte sai sealtki.

    VastaKustuta