02 juuli 2013

Ööpäevaringselt avatud raamatukogu

Ärge nüüd erutuge! Ma muidugi ei mõtle päris ööpäev läbi avatud raamtukogu, aga ütleme siis, et veidi paindlikumalt avatud asutust. Mul ikka ei andnud rahu see eelmise postituse lõpus esile kerkinud mure ja siis mulle meenus veel, et vahetult enne Taanist lahkumist oli just teema üleval Aabenraa kommuunis ja siis ma jäin mõtlema. Mõnikord ma teen seda ka muide.

Eestlased on hirmus innovaatilised. Või vähemasti usuvad, et nad seda on. Aga mul pole õrna aimugi, millised popid ja noortepärased tehnilised lahendused Eesti raamatukogudes juba olemas on. Võib-olla on kõik see juba täiesti olemas kusagil Eestimaa peal. Meie omas igatahes veel ei ole.

Aabenraas saab siis mõte olema selles, et kuigi raamatukogutöötaja lahkub mingil talle teadaoleval kellaajal ja maja uksed põhimõtteliselt keeratakse lukku, siis lugejad/laenutajad saavad tulla ikkagi. On neil siis see sissepääs ühendatud kiibiga lugejakaardiga või kuidas täpsemalt, pole ma uurinud. Ja siis tuleb lugeja raamatukokku, ütleme et kell 20 õhtul ja valib omale vajaliku või meelepärase lugemise. Piiksutab aga raamatud läbi ja astub kodu poole. Või teeb materjaliga kohapeal tööd.

Sonderborgis on taoline süsteem juba mitu aastat toiminud, esimene raamatukogu läks iseteenindusele üle 2009.aastal (traditsiooniline silmast silma kontakt ja suhtlus on loomulikult samuti olemas, lihtsalt kitsamalt piiratud ajavahemikus). Erilisi probleeme pole olnud (ilmselt on ka mingil määral kaameravalve olemas), vaid mõnikord on reede õhtuti natuke liiga aktiivne kogunemine aset leidnud ja mõni õllepudel ka välja ilmunud. Ent kuna tegemist ei olegi ööpäevaringse võimalusega, siis ei muutu raamatukogu päris lõbustusasutuseks kohe kindlasti mitte.

Juba praegu on paljudes raamatukogudes näiteks laenutatud raamatute tagastamine tehtud samuti iseteeninduslikuks. Lähed oma raamatutega, skaneerid need ja siis ütleb tark aparaat sulle, millisesse boksi konkreetse raamatu asetama pead. Ja ongi kõik.

Põhimõtteliselt on KÕIK VÕIMALIK eks ole. See, et me tahame rohkem töökohti või et meile meeldib raamatukogus käia seltskonna ja suhtlemise pärast, on juba teine teema.

Pikemad lahtiolekuajad (või siis täpsemalt väljendudes, rohkem võimalusi laenutamiseks) meeldivad mulle ikkagi :)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar