11 september 2013

"Ootamatu võimalus" J. K. Rowling / Vallavolikogu liikme ootamatu surma järel vabanenud koha nimel käib tihe rebimine.


Mis juhtub siis, kui pealtnäha täies elujõus meesterahvas jala pealt langeb. Ja kui vabaneb ka veel magus koht kohalikus vallavolikogus, siis kütab see kahtlemata kirgi.

Et siis Rowling. Minu jaoks esimest korda muuseas. Pole paha, võiks öelda selle peale.
Raamatu lugemine on sattunud väga õigesse aega nagu näha. Siin küll siis korralised KOV valimised tuure kogumas, raamatus veidi erakorralisemad. Inimesed ja mõtted jäävad samaks nii Maarjamaal kui vanal heal Inglismaal, nii ühel kui teisel juhul.

Kuskilt ajakirjandusest kumas raamatu ilmumisel läbi krimimaiguline sõna. No ilmselgelt oli see ekslik või siis tugevalt liialdatud. Mis mulle muidugi sobiski paremini, ei mingit krimiromaani, vaid tõeline romaan, pisukese poliitilise lisanüansiga, mis ei seganud. Tegelasi oli, tõsi küll, palju. Arvatavasti ei sobi see raamat mitme nädala peale öökapiraamatuks, sest siis kaoks järg käest. Paari päevaga läbi võttes püsisin kenasti ree peal.

Ja see, et tegelasi palju, on antud juhul puhas kompliment, sest need kõik on võrdlemisi korralikult välja joonistatud ka. Ei ühtegi etteheidet. Iga tegelane on omaette tervik, kelle puhul iseloomust, välimusest, olulistest normist kõrvalekalletest ja minevikust on selge ja täpne pilt loodud. Seda kõike lugedes on mul kuri kahtlus, et autor kasutab spetsiaalseid abivahendeid (mis muidugi ei ole keelatud). Ma ei viitsi jälgi ajada, kas sellest ka kusagil intervjuudes juttu on olnud... ausalt öeldes, on see tädi mu jaoks ikka väga tume maa. Jah, ma pole koti sees elanud ja seostan teda Potteriga, aga no kuna ei ole neist ühtegi lugenud, siis ei ole end ka tema isikuga suurt vaevanud. Nii et ma ei tea ta töömeetodeid tegelikult.

Tegelikult on ta ju hea jutustaja. Sest lisaks korralikult tegelastegaleriile, kellega on tõsine töö tehtud, on ta ka loo kenasti paika pannud, iga järgnev samm põhjalikult läbi mõeldud ja valitud paras tempo selle lugejale serveerimiseks. Kusjuures tempo oli tõepoolest hea, sest lugemiseks pausi teha oli keeruline ja tuli ikka pikalt sobivat kohta otsida. Ikka kippus miski lugejat lõa otsas hoidma ja sundis edasi lugema.

See pilt, mis lugedes silme ette end keris, meenutas väga neid brittide mammuttelesarju. Küllap on need minev kaup nii nende kodumaal kui kaugemal, ilmselt teeb sama hea mineku ka see raamat. Ma kaldun eeldama, et ka palju raamatus olnust on äärmiselt realistlik ja pea igas külakogukonnas seal olemas.

Jah, tuleb ka mu tavapärane kirjanurk ära:) Haroldid ja Howardid ning Jackid ja Jake´id olid kohati mõnuga segamini aetud. Ja kellegi juurde hakkas üks tädike minema kohe täitsa hommikul, vististi oli koguni kellaaeg mainitud, aga mõni lõik hiljem oli majaperemees liigutatud, et too võttis  vaevaks nii hilisel õhtutunnil ekstra tema juurde tulla. Ühe maja sissesõidutee ei saa nii pikk olla, et selle läbimiseks tubli päevateekond kulub.

Aga see selleks, räägime hoopis tõlkijast. Mulle tõsiselt meeldis, see oli nii minulik kui veel olla andis. Ma jumaldan tekste, kus kasutatakse näiteks sõnu luukama, läitma, pire, kohvikeetel jne,jne. Kahjuks on mul seda rõõmu aina harvem ja harvem kaasaaegse kirjanduse puhul. Või loen ma valesid asju, ka see on võimalus.
Tekkis kohe huvi, et kas mõni inglist paremini valdav inimene (Mäemamma, uu!) loeb seda originaalkeeles ja kas see inglise keeles on ka nii vaimustav? Tõlkinud siis Riina Jesmin, ütleme selle ka ikka siinkohal ära.

Jäin veel mõtlema etteheidete üle nagu oleks tegemist keskmisest tublisti negatiivsemat tooni raamatuga. Tjah... ega siin palju helgeid noote olnud, AGA kui me võtaksime mistahes kogukonna enese ümbert ja kui me teaksime nende kõigi kohta kõike ning teeksime sellest ühe suure ja tervikliku pinnalaotuse, siis mis värve me sealt leiaksime? Sest esimese hooga me ju ei tea, mis toimub ühe või teise kodu seinte vahel, milline on ühe või teise asutuse sisekliima või millised on suhted ühes klassis õppivate kriitilises vanuses noorte vahel.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar