05 september 2014

"Minu California" Ede Schank Tamkivi



Ja jõudiski see kauge ja müstiline Palo Alto minuni, kust käib (vähemalt) kaks külalist ka siin blogis. Et kui sa näed pidevalt mingit nime ja ei jõua selle uurimiseni, siis "tuleb" see nimi ise su juurde. Ja õpetab, räägib, jutustab.
 
Minu California kubiseb eelarvamustest ja klišeedest nagu arvata võib. Olen vist autoriga sama põlvkond ja osaliselt üles kasvanud samuti "Beverley Hillsi" ja "Päästja koolikellaga". Silicon Valleyst on mul ilmselt samuti oma sissejuurdunud stereotüübid.
 
Kas need said murtud? Osaliselt kindlasti. Või aitas nende murdmisele kaasa hoopis autori sümpaatne isik, kelle mitmedki põhimõtted ja isikuomadused kattuvad lugeja ehk siis antud juhul minu omadega - võib ka selles asi olla. Just see, et hoolimata tehnikavidinate ülikiirest arengust ja rohkusest jääb autoril elutervet mõistust mõistliku tasakaalu leidmiseks, eriti mis puutub lastesse. Tunnistan, minu vererõhk tõuseb siiani enneolematutesse kõrgustesse, kui lastele pistetakse pikaks autosõiduks või restoraniõhtuks ette helendavad ekraanid - mis on selle mõte?
 
Tehnikasaavutustest enim meeldib mulle tõenäoliselt samuti sealtkandist alguse saanud mõttemallide muutumine, et inimest ei tohiks juba ette ära lahterdada tema outfit´i järgi. Õnneks on see suhtumine tasapisi siingi kanda kinnitamas.
 
Ometigi olid kaunimad lõigud selles raamatus seotud ikkagi Eestiga:)
 
"Kulgedes mööda vast valminud peegelsiledat Järvevana teed kodu poole pidin tõdema, et ümbritsev lopsakas rohelus pani lausa silmad valutama. Kodus ei jõudnud ära imestada, kui avar ja ilus (ja kvaliteetselt ehitatud!) on meie maja. Kui suur aed! Kui vähe aega ja ettevõtmist kulus, et näha kõiki kalleid sugulasi ja sõpru! Saaremaal maakodus tundus sume suvine vaikus suisa kõrvulukustav. Vaadates südaööl tünnisaunas lebades otse üles lõpmatusse taevasse, kus selles ainult põhjamaadele omases müstilises kesksuvises sinkjasroosakas öövalguses vaevu paistsid tähed, tekkis tunne, et siia võiks jäädagi. Igavesti."
 
 
Minu jaoks küllap selline mullis elamine ei passiks, ent samas ma vist mõistan sealseid asukaid. Või vähemalt püüan seda. Kahtlemata loeb kogemus ka midagi. Armas lugemine.

2 kommentaari:

  1. Oh, jõudsid jälle ette!:) Mul ka see järjekorda pandud. Ootan pikisilmi, millal saan lugema hakata!

    VastaKustuta
  2. Julgen soojalt soovitada küll:) Et kuigi sealne elu ei ole minu jaoks, oli see raamat parajalt silmaringi laiendav ja teisalt mõnusat emotsiooni pakkuv.

    VastaKustuta