18 jaanuar 2015

"Bizarre" Andrei Ivanov


Jälle selline kummaline lõhestumine minus kui lugejas. Ühelt poolt on kõnealused teemad väga vajalikud, autor tunneb ja lahkab neid süvitsi ja see on omamoodi nauditav ja hariv. Midagi tema stiilis meeldib mulle, on ka varasemates raamatutes meeldinud. Mingi avaram vaade ehk, oskus siduda ja mitme nurga alt lahti mõtestada ühiskonna erinevaid valukohti.
 
Teisalt on tal eriline oskus kirjutada kuidagi... väsitavalt. Just, tema tekstide lugemine võtab mind võhmale, pigistab tühjaks. On need nüüd need pidevad mõttepausid punktiiride näol või üliemotsionaalsed hüüumärgid. Ma kohe huvipärast avasin suvalisi lehekülgi, et kas on ka mõni, kus ei ole ühtegi mõttepausi - seni pole ette jäänud ja rohkem ei viitsi otsida ka; keskmiselt sattus lehekülje kohta kümmekond neid ette. Kes nüüd tahaks kontekstist need mõttepausid välja rebida, võiks väita, et on ikka sõge eit see Mae, teeb mõttepauside statistikat :)))))
 
Ivanovi raamatute Taani mulle näiteks meeldib, kuigi tema eesmärk tundub teine olevat. See ongi tiba kummastav kusjuures. See, et ta püüab Taani ühiskonda ja taanlasi näidata justkui negatiivses valguses, kuid mulle mõjub hoopis vastupidiselt. Ja samas kõik need põgenikud laagrites, kelle olukorrad on ühtviisi masendavad, lootusetud, hävingule määratud ja just nagu kaastunnet otsivad, mõjuvad mulle taas kord vastupidi. Tekitavad trotsi ja viha, kaastunnet ei karvavõrdki. Lõputud tripid, joomised, vargused, ühest skeemitamisest teiseni kulgemine, püüd enda olukord võimalikuks keeruliseks teha.
 
Miks ta nii teeb, autor, ma mõtlen? Kas see on taotluslik? Või ta mängib lugejaga? Igatahes süvendab seegi raamat tunnet, et põgenikelaagrites on kamp muidusööjaid, kes tööd ei tahagi teha, aga saada tahaks ühiskonnalt küll kõiki hüvesid. Äkki ma loen siit ise valesid asju välja, autor räägib ehk hoopis millestki muust, ma ei tea:)

1 kommentaar:

  1. Ma pean ütlema, et mul on Taani raamatu kohta täpselt samad muljed! Nii et vähemalt ei ole sa üksi:) Väsitav on ka, jah. Ma ise ei osanudki täpselt sõnastada, mis mind selle juures häiris, nii et tänud kirja panemast.

    Ingrid

    VastaKustuta