17 jaanuar 2015

Uued tuuled puhumas, ehk "Lennujaama lutikad ei anna alla" Kairi Look



 


Raamat, mida ma ootasin ja mille lugemisel kasutasin kõiki alatuid võtteid :) Näituseks kasvõi seegi, et kiiremini teada saada, mis järgmiseks juhtub, siis ma valjusti ette lugedes lühendasin omavoliliselt teksti, aga endamisi lugesin muidugi kõik sõna-sõnalt läbi. Endiselt kohub minus kirglik antipaatia valjusti lugemise suhtes. Sedapuhku läks asi suisa nii käest ära, et me ei piirdunud üksnes unejutuks lugemisega, vaid alustasime lutikatega ka oma hommikuid... Te ikka kujutate endale ette, mis see häälele teeb, kui hommikul kell 7 paar peatükki ette lugeda? Mina nüüd kujutan - ei ole tore, mitte ei ole. 
 
Jeerum, kuidas ma seda raamatut ennast nautisin - mu usk lasteraamatutesse hakkab tasapisi taastuma. Minuga juhtus koguni nii, et ma päris mitmel korral tabasin end valjusti naermas. Veidi imelik oli, aga mis sellest. Tänaste laste jaoks ei tekita see stamphüüatus - issand, kui palju neid on - erilisi assotsiatsioone, aga põlvkond või paar vanemate jaoks peaks see muige suule tooma küll. Ma ei tea, et mul kodus oleks lutikaid olnud, aga no halloo, ma elasin pool oma ülivarajasest lapsepõlvest kolhoosisöökla tagaruumides ja johhaidii ja valleraa, keda kõike seal kohata võis:D Ah, neid nostalgiahõngulisi kohti oli teisigi, ega ma nüüd kõike ka ei hakka ümber jutustama. 
 
Samas ei kujuta ma ette kuidas suhtuvad sellesse raamatusse kõik need ülikombelised ja lapsi vati sees kasvatavad lapsevanemad, sest noh, see on ikka tõsiselt eluline lektüür. Lisaks lutikatele, prussakatele, kirpudele, termiitidele ja kärbestele endile, kes on elust enesest ju, peeti maha ka üks korralik labrakas. Veiniga ja puha. Üks hägune stiilinäide ka siin allpool.
Mis omakorda paneb mind soovima end pisi-pisikeseks veinikärbseks kohvikuseinal, kus kohtusid Kairi ja  Kaspar oma pikkadel arupidamistel valmivate illustratsioonide osas. No et kumma mõte selline pilt oli? Ja kas nad arutlesid ka võimalike tagajärgede üle? Ja mida ütles kirjastaja? Kas sellise sisuga pilt võitles valu ja vaevaga oma koha eest selles raamatus või siiski mitte?

 
Piltidest veelgi rääkides... Mul on alati juuksed turri läinud nende koomikute jutu peale, kes väidavad, et praegune aeg oleks justkui naljavaene neist olenemata põhjustel. Olid ajad, olid majad, kui andis ridade vahele igasugust teravust panna, nüüd aga... pole nagu midagi panna, nii nad näikse arvavat. Kõik tuleb otse ja lapiti publikule näkku lajatada. Ilmselgelt vabandavad nad sedasi välja omaenese laiskust, vananemist, mahakäimist. Kes tahab, see leiab ja saab.
Seepärast mu hing juubeldaski, leides raamatust alloleva pildi:) Pilt lasteraamatust, mis kõnetab küll eelkõige täiskasvanuid, lisaks on veel hämmastavalt päevakajaline, ma ütleks.


Nii et, mis ma öelda tahtsingi - hirrrmus hea raamat ja ma loodan, Kairi, et Pariis on su vastu helde (sest siis on meil ka kasud sees:))

P.S. Möödunud aastal oli lutikateprobleem ju vist ühes lennujaamas ka reaalselt probleemiks, kui ma õigesti mäletan. Kui nad vaid teaksid seal lennujaamades kui jõudsalt on lutikate liigiaretus edasi liikunud, siis nad oleksid suisa õnnelikud nende mutukate visiidi üle :)

P.P.S. Ma tegelikult ei tea, kas ja kuidas autori ja illustraatori tööprotsess välja nägi ja kas nad üldse silmast silma kohtusid või kui kohtusidki, siis kus see juhtus:) Nii et ärgu keegi end jälitatavana tundku:)

4 kommentaari:

  1. Rell vana laiskur, miks Sa kõigi raamatute kohta nii pikalt ei kirjuta? Ma loodan, et Lutikad poisile ka lugemiseks sobivad? Peab siis meelde jätma.
    K.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mu aur läheb hetkel ju teistele tekstidele, nii et kannata ära :) Aga jah, muidugi sobib poistele JA emadele-isadele ka :)))

      Kustuta
  2. Oo, väga armas kuulda, et sulle meeldis!

    Ja no muidugi saime Kaspariga kokku ja arutasime... aga ainult üldiselt ja tsensuuri alla ei pandud midagi :) Minu meelest kulubki lasteraamatutele natuke möllu ja teravust ära, eriti kui tegu on prussakate prallega. Ja õudselt tore, et sulle meeldis! :)

    Proovisin kirjutada just nii, et sobiks ka poistele ja saaks ikka möllu ja pauku... :)

    VastaKustuta
  3. möll ja teravus meile meeldivad :)

    VastaKustuta