02 detsember 2015

Andke mulle raamatuid, palun!

Ma olen juba mõnda aega tõsises hädas, see takistab minu inimväärset  ja täisväärtuslikku elu. Mu mure on sedavõrd suur, et ma pean selle enesest välja paiskama, siit otseselt küll abi lootmata - kuigi kui kelelgi on varuks hüva nõu või kasulikke vihjeid, siis ma olen üksainus suur kõrv!
Nimelt, kuidas minna edasi lugemisvara hankimisega?
Ma olen jupimat aega püüdnud oma endise koduraamatukogu turjal liugu lasta. Ega need paarkümmend aastat sealse lugejana pole naljaasi, nii mõndagi nende töökorraldusest on selgeks saanud, nii mõnedki rütmid omaks võetud. Kõik toimis kui õlitatult. Nüüd on mul käes aga veel viimased kaks raamatut sealt ja ilmselt uusi enam ei lisandu.
Selle postituse ilmumise päevaks on mul küll plaanis ühte heita siinse keskraamatukoguga. Nähtavasti ei lahenda see aga mu probleemi. Arvestades, et ma valdavalt olen huvitatud just uudiskirjandusest, siis ei mõista ma veel hetkel, kuidas ma uusi raamatuid kätte saama hakkan. E-kataloogi tudeerimine on ju ilmselt mõttetu, sest nagu ma mõistan, siis broneerida ega järjekorda ma end panna ei saa. Võin vaid kontrollida, kas soovitud raamat(ud) on hetkel kohapeal olemas (loogiline oleks, et ei ole). K u i aga ongi, siis kas võib tolku olla mu ekstraordinaarsest spurdist? Kahtlustan, et mitte.
Hetkel olen ma seda meelt, et kavatsen ka Ellu võimalusi proovida. Samas on sealne valik ju kesine ning kui lõpuni aus olla, siis pole ma ka kindel, et sealgi uudiskirjandusele kergesti löögile pääseksin. Nii palju ehk on lootust, et tühikäikudest saan end säästa ja mõne klahvivajutusega on selge, kas ma saan soovitud e-raamatu või mitte. Kas seal saab end järjekorda panna?
Üks variant oleks leida mõni linnalähedane raamatukogu, kus vististi saab broneerida ja järjekorda panna, lisaks on vist maapiirkondades kasutusel pikemad laenutustähtajad?  Mis omakorda toob mu alternatiivsetesse valikutesse ka Hiiumaa raamatukogud. Kuigi see oleks nagu kiviaega tagasi minek, eks ole :)))))
Kuna ma selliste eksistentsiaalsete kriiside võrgus praegu siplen, siis olen ajutise lahendusena võtnud tarvitusele Elisa raamatud. Kahjuks on siinkohal taas vana probleem, et valik on piiratud ja uusi e-raamatuid tilgub väga visalt juurde (ja kui lugemisvalik on piiratud, siis muutub ka sealne kuutasu ebamõistlikuks...pea 9 euro eest tahaks ma lugeda rohkem kui kaks raamatut kuus.). Olgem ausad, e-raamatuid lugedes läheb ju tempo veelgi pöörasemaks kui paberraamatutega. Kui ma viimaseid loen keskmiselt 150-200 aastas, siis e-raamat kui selline oleks mul telefonis kogu aeg käepärast, mis tähendab, et mul on võimalik igal vabal ajahetkel lugeda ja seega vajaksin ma veelgi suuremat hulka raamatuid. Nii et, ajutine, kuid mitte lõplik lahendus.
Elisa raamatutega tekkis mul küsimus seoses litsentsitasudega. Lühidalt öeldes - kui ma õigesti aru saan, siis raamatukogu ostab teatud arvu e-raamatu litsentse (ehk nn eksemplare), lisaks on iga litsents seotud vist kindla arvu laenutuskordadega (20 korda ja siis tuleks uus litsents osta).  Mistõttu ma kujutan ette, et näiteks mingit viimati ilmunud Minu-...sarja e-raamatut ei pruugi ma kohe homme päev saadagi laenutada (praegu ma oletan, kui reaalselt lugejaks olen registreerinud siis katsetan loomulikult ka praktikas selle ära). Samas Elisast on ju see kogu aeg võtta, seal ilmselt ei ole piiratud arvu litsentsidega tegemist - et kuidas nemad nii saavad? Või mismoodi saavad autorid ja kirjastajad tehtud töö eest tasustatud?
Kui ma tahaks torisemisega jätkata, siis ma võiksin veel pikalt vigiseda e-raamatute käibemaksu teemal, aga see viib mind oma algsest teemast juba liiga kaugele (olgu lihtsalt siinkohal meeldetuletuseks öeldud, et paberraamatul on see 9% ja e-raamatul 20% - ebaõiglane? Jah, ma olen nõus!). 

4 kommentaari:

  1. Minu puhul korra nädalas raamatupoest läbi. Huvipakkuvamad asjad pildile, pärast kuskile listi (wunderlist, tekstifail, bookmargid). Lisaks enamus raamatublogisid, mis meil on (http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/raamatublogisid-tuleb-ja-laheb/). Siis Raamatukoi uudiskirjandus, siis kui meelde tuleb, kuni 30 päeva omad (https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/uued). Tartus muidugi saab ennast Estris raamatukogu asjadele järjekorda panna.

    VastaKustuta
  2. Info leidmine ei olegi probleemiks, mul on soovilistid peas kogu aeg tiksumas - just see raamatukogust raamatute kättesaamine on mul nüüd segane. Tallinnas saab järjekorda panna ainult teadmiskirjandusele :(

    /kratsib nõutult kukalt/

    VastaKustuta
  3. Varraku kirjastus otsib raamatublogijaid /vt 26. nov sissekannet nende leheküljel FB-s/. Umbes nii, et saad iga kuu kataloogist valida raamatu, mis sulle saadetakse ja millele korraliku arvustuse kirjutad.

    VastaKustuta
  4. Ma komistasin alles eile selle üleskutse otsa :( Kahtlustan, et neil juba korralik nimekiri huvilistest, aga tasub proovida.

    VastaKustuta