14 jaanuar 2016

"Sügise unenägu" Linnateater, 12.01.2016


Autor: Jon Fosse
Lavastaja: Madis Kalmet
Laval: Elmo Nüganen, Elisabet Reinsalu, Epp Eespäev, Aleksander Eelmaa ja Piret Kalda
 
Mulle meeldib selle loo mõte ja etendus tekitas soovi raamatut lugeda. Siin on materjali võrratuks looks ning tegevuspaigana surnuaia kasutamine on ka nii... eluline.
 
Ent midagi jäi vajaka. Esmalt oli algus konarlik, Nüganeni ja Reinsalu dialoogis oli viimase kõne nii vaikne ja halvasti kostev, et ma osaliselt ei kuulnudki. Kusjuures ma polnud ainus.
 
Teiseks oli pool ajast segadus, et mis see siis on? Labastele ja klišeelikele naljadele üles ehitatud komöödia? Või siiski draama. Kui ma siis lõppeks sain end draamalainele paigale, selgus, et olin siiski mõningal määral eksinud. Siis tegi Nüganen mingit häälitsust, mis oli üks ühele Kolmest apelsinist (selle võib muidugi ka minu personaalkiiksuks tituleerida), kuid Eespäeva roll oli ikka pigem täies mahus tavapäraste koomuskite alla liigituv.
 
Tegelikult on kurb ju. On kurb, et ma ei saa teatrist enam kuigi sageli seda elamust, mida otsin. Üha enam mõistan, et raamatud ongi mulle vist kõige õigemad, neis on enam valiku- ja fantaasiavabadust. Mulle antakse teatud raamid, mingi dialog, kuid kõik sinna vahele jääva õhu võin ma ise täita. Omal vabal valikul, vastavalt tujudele ja vastavalt oma kujutlusvõimele. See viimane päästab nii mõnegi kehvemapoolse teose. Film ja teater seevastu suruvad mind liiga ahtale territooriumile. Kui nad selle suudavad täita, pole probleemi, kuid liig sageli ju ei suuda.

2 kommentaari:

  1. Mulle see etendus meeldis. Aga... Oi kuidas ma olen nõus selle Kolme apelsini võrdlusega, mulle tuli TÄPSELT sama seos;)
    Minu muljeid saab siit lugeda: http://diipkunstiinimene.blogspot.se/2015/04/varvilaigukesena-matuserongkaigus.html

    VastaKustuta
  2. Jumal tänatud, et ma ainus pole, kellele nii tundus:)

    VastaKustuta