04 oktoober 2016

"Minu kass Jugoslaavia" Pajtim Statovci

Ma lugesin selle vist mingi 4-5 tunniga läbi, mis näitab, et see oli igati ladus ja mõnus. Tagantjärele mõtlen, et see on suuresti kodumaa(tuse)st, pagulastest ja suhtumisest, veidi vähem Balkani rahvast ja no väike tükike oli ka geiarmastust, ah ja madude hingeelust oli ju ka (kassidest vähem :P). Päris korralik kompott, vaatan ma praegu neid ridu kirjutades. Ehk oli seda kokkuvõttes siis liiga palju, sest lõppeks ei pääsenud õiged asjad piisavalt mõjule.

Ma ütleksin, et jama algas sellest, et isegi tagakaane tutvustus oli eksitav. Sealt jäi mulje, et tegemist on mingi vägivaldse mehe ja alalhoidliku naise suhtedraamaga. Punkt üks, ma olin esiotsa hämmingus, kas tegemist on tõsielulise looga või fiktsiooniga. Ei ole viitsinud seda asja uurida, seega loetu põhjal ma nüüd arvan, et ikka ilukirjandusest räägime. Punkt kaks, oligi seesama mehe-naise lugu. Häälestasin end sellele, aga see ei olnud minu jaoks kandev tala siin loos.

Tahaksin loo tuumaks ikkagi kodumaatunde ja selle kadumise panna. Minu jaoks oli see nii, vaielge vastu või lööge maha. Ma ei tea ainult, et kas autor tahtis neid tundeid läbi mao ja kassi ja geide võimendada või miks ta need liinid sisse tõi. Ei olnud üleliia mõjuvad.  Aga see muu pool, kuidas see pere Jugoslaaviast Soome tuli. Kuidas kuklas oli aastaid, et niipea, kui sõda lõppeb, lähevad tagasi koju (meenutab kangesti neid aastaid tagasi Soome läinud eestlasi, kes küll ei pagenud kodusõja eest, vaid tahtsid suuremat maja ja kiiremat autot ja...). Okei, see pereisa käitus kui tõbras ja lapsed kartsid teda kui tuld, ent põhimõtteliselt juhtus just nimelt see, mis nende Soome läinud eestlaste lastegagi on juhtunud - nende jaoks on igapäevane normaalsus Soome, nende keel, sõbrad, olme, mälupank.  Need sõrmede vahelt pudenevad aastad ei tee seda kergemaks ja nimetage põhjus, miks nad peaksid siia ühel päeval naasma.  Ah ma ei tea, ma ei viitsi pagulaste teemal pikemalt heietada. Lihtsalt need paralleelid kerkisid pinnale.


Kuigi mõndagi jäi segaseks, siis neid kulutatud tunde ma taga  nutma ei jää.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar